...

Rondreis door Colombia
Onze aankomst in Bogota brengt ons direct in een andere wereld. De stad is enorm, maar ons hotel zit perfect in het centrum en dus dichtbij de prachtige pleinen, musea, straatjes en restaurants. De sfeer voelt ontspannen en veilig. Onze gids Harold is top! Na twee dagen gaan we naar Villa de Leyva, wat een prachtig dorpje is. Onderweg zijn we nog gestopt bij de kathedraal en een zoutmijn. Daarna gingen we verder naar het Guatavita meer. We stappen over in een comfotabele nieuwe bus en rijden naar het zuiden om de Tatacao woestijn te zien. Onderweg volgen we de Magdalena rivier en zien de mooiste vergezichten. Ondertussen is het warmer geworden.

Het culturele zuiden
Na de woestijn is San Augustin aan de beurt met zijn prachtige archelogische park. Een gids neemt ons mee in de geschiedenis van deze vondsten. Alle wegen in Colombia zijn goed, behalve de weg die we nu volgen: richting Popayan. We rijden ruim veertig kilometer over een onverharde bergpas. Maar onze chauffeur is een echte kanjer en heeft geen problemen. In Popayan is het heerlijk toeven op het centrale plein met een ijsje en een bakje koffie: genieten! Inmiddels zijn we de dag en datum kwijt, doordat we al zoveel hebben gezien. Het ene is nog mooier dan het andere. Verder naar het noorden van Colombia: de koffieregio!

Koffie en natuur
Na ruim 200 kilometer komen we aan in de gemeente Armenia. Hier logeren we op een prachtige hacienda, waar we genieten van de natuur, het zwembad, de sfeer lekker eten en een prachtige excursie waar de koffiehandel met humor door een jonge Colombiaanse jongen wordt verteld. Door de regen valt de wandeling door de Cocora vallei een beetje tegen, maar het dorpje Salento maakt veel goed! Alweer zo'n prachtig plaatsje waar de kleurrijke huisjes de boventoon voeren. We gaan de volgende dag verder naar Medellín, waar we opeens in een wereldstad zijn, maar waar toch de Colombiaanse sfeer is behouden. Deze stad heeft echt alles!

Vliegen naar de kust
De binnenlandse vlucht naar Santa Marta verloopt voorspoedig. De echte warmte van de kust valt als een warme deken om je heen. Door het strand en het tropisch regenwoud lijkt het of je in een ander land bent aangekomen, maar dit is ook Colombia. We bezoeken het Tayrona Nationaal Park, de wandeling is voor sommigen pittig, maar dit wil je echt niet missen! De beloning is fantastisch: de zee is heerlijk. Deze dag kan niet lang genoeg duren. De andere dag gaan we naar Cartagena. Ook een hoogtepunt en als je daar loopt, waan je je in Cuba. Maar ook dit is Colombia... Wat een prachtig land. Wij gaan zeker terug!