...

Kennismaking met gids én land
Na een lange vlucht staat er in de aankomsthal een vriendelijke lange vent in een duidelijk herkenbaar Kras-shirt. Met een vrolijke smile en warme handdruk word ik door Polle van Poppel welkom geheten in Costa Rica en naar de klaarstaande bus verwezen. Daar ontmoet ik de andere deelnemers van deze reis en na onze eerste overnachting vertrekken we vroeg in de ochtend richting het regenwoud aan de Caribische kust. Ons avontuur begint...

De uitbundige natuur van Costa Rica
Na het verlaten van de hoofdstad zijn we al snel omgeven door alle kleuren groen. Bij het zien van een luiaard  grijpen we meteen onze camera, niet wetend dat we al snel nog veel meer prachtige dieren gaan zien. Na de busreis gaan we verder per boot; de enige manier om diep in het regenwoud en bij de lodge te komen. De jungle is overal om ons heen. We zien de volgende dagen o.a. leguanen, apen, slangen, spinnen, vogels, kaaimannen èn kikkertjes!

Naar La Fortuna
Van de Caribische zijde rijden we naar  het midden van Costa Rica. Onderweg zien we bananen,- ananas- en suikerrietplantages. Het zijn dé bronnen van onze lunches en diners, die elke keer weer een feest zijn. In het plaatsje La Fortuna hebben we vrije tijd. Het is nog lastig kiezen uit de vele activiteiten die hier worden aangeboden. Durven we het aan om te gaan ziplinen of gaan we ontspannen in de door de vulkaan verwarmde thermale baden...

Kennismaking met Nicaragua
Bij de grens zijn we even bezig, maar daarna ben je ineens in een andere wereld. Nicaragua is zichtbaar armer. Het landschap is mooier dan ik had verwacht. De mensen vriendelijk, net als in Costa Rica trouwens. We bezoeken o.a. het kleurijke Granada en zien hoe hangmatten en sambaballen van kalebassen worden gemaakt. Voor mij was het bezoek aan de actieve Masaya-vulkaan het meest indrukwekkend; aan de rand van de krater staan, heel bijzonder!

Ometeppe en weer terug naar Costa Rica
Het eiland Ometeppe in het meer van Nicaragua verrast ons allemaal; flinke golven, alsof je op open zee bent. En weer is daar de overweldigende natuur. Lekker bijkomen van de rondreis doen we in de zon aan de rand van het zwembad en later in Samara op het strand aan de Grote Oceaan. Op de laatste dag bezoeken we nog een koffieplantage. Eenmaal thuis is het nog fijn nagenieten met de heerlijke koffie en natuurlijk de fantastische foto's!